دعوای آب و هوا در بنزین!


به گزارش پیام بوشهر؛ به تازگی یکی از کاربران در شبکه های اجتماعی چنان از این مشکل به تنگ آمده که در صفحات خود از جمله توئیتر نوشته: «یه بار به پمپ بنزین رفتم. ظرفیت باک ماشین من، ۴۰ لیتر است و به همین دلیل هم برای ۴۰ لیتر کارت کشیدم. ناگهان مسئول باجه گفت ۵۶ لیتر بنزین زدی و کم کشیدی.» کاربران بسیاری هم در زیر همین توئیت از تجربیات مشابه خود نوشته بودند.
اضافه کردن آب به بنزین
یکی از اتهام هایی که درباره کم فروشی برخی جایگاه داران مطرح می شود، اضافه کردن آب به بنزین است.
البته این موضوع از سوی جایگاه داران تکذیب شده و سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفت هم آن را از نظر علم شیمی ناممکن اعلام کرده و به ایسنا گفته: «باید توجه کرد که چگالی بنزین و آب یکسان نیست و آب در مخازن ته نشین و طبق برنامه های دوره ای آب ته مخازن ته کشی می شود و امکان مخلوط شدن آب با فراورده های نفتی وجود ندارد و از نظر علمی چنین چیزی با توجه به زمان ماندگاری بنزین در مخازن و پمپ کردن بنزین از سطح بالایی فراورده، شدنی نیست.» اما سال 98 ویدئویی از شهر صدرای شیراز منتشر شد که یک راننده با ریختن بنزین در یک بطری 1.5 لیتری نشان می دهد که بنزین ناخالصی دارد که همان موقع مدیر کنترل و نظارت بازرسی پخش فراوردههای نفتی استان فارس گفته بود: «طبق کارشناسیهای انجام شده شاهد این موضوع بودیم که به دنبال بارندگیهای اخیر در حوضچه مخازن جایگاه، آب باران با بنزین مخلوط شده است.»

اضافه شدن هوا به بنزین
یکی دیگر از موضوعاتی که در این خصوص مطرح می شود هوا فروشی به همراه بنزین است.
چندی پیش در این خصوص هم ویدئویی منتشر شد که فردی یک بطری 1.5 لیتری را زیر نازل بنزین میگیرد و نمایشگر پمپ بنزین که صفر است، بعد از پرشدن بطری رقم 2.9 لیتر را نشان می دهد. البته در این خصوص هم پیش از این مدیر توزیع و تامین شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفته بود: «از نظر فنی امکان این که هوا وارد باک خودرو شود، وجود ندارد چرا که نازلهای عرضه سوخت در فاصله 20 سانتیمتری کف مخزن هستند و از آن جا که هوا و گازی وجود ندارد، بنزین را به سمت باک خودرو ارسال میکنند.» با این حال مدیرکل استاندارد استان تهران در سال 98 در گفت و گویی با باشگاه خبرنگاران، وجود هوا را در بنزین برخی از جایگاه ها تایید کرده بود.
اعتراف وزیر سابق
بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در اوایل سال ۹۵ موضوع کم فروشی جایگاهداران را مطرح کرد و گفت: از جمله موارد تخلف در جایگاه ها پرداخت نشدن بدهی به شرکت نفت، قاطی کردن گازوئیل با بنزین و کمفروشی است.
به نظر می رسد باتوجه به اظهارات ضدونقیض در این باره باید یک هیئت کارشناسی و مجموعه های نظارت بر کیفیت محصولات نظیر اداره استاندارد یک بار برای همیشه پاسخ علمی به احتمال این موضوع بدهد.