دستور رییس جمهور درباره راه آهن بوشهر زمین ماند


به گزارش پیام بوشهر؛ راه آهن بوشهر – شیراز – عسلویه، پروژهای که در سال ۸۶ و توسط دولت نهم کلید خورد. پروژه عظیمی که قرار بود با اجرایی شدن آن قطب بزرگ انرژی کشور به شبکه سراسری ریلی متصل شود وسهم زیادی در رونق اقتصادی کشور ایفا کند و آبادانی را برای استان بوشهر به ارمغان بیاورد.
خبر خوبی که برای بوشهریها در حکم رهایی از بن بست بود. بن بستی که علت العلل بسیاری از پسرفتها و عدم کامیابی این استان زرخیز در زمینه مبادلات تجاری و اقتصادی و حتی توریستی و گردشگری بود.
بوشهریها سالها و سالها منتظر سوت قطاری بودند تا اقتصادشان را بیدار کند و تکانی به سر و وضع معیشت و کسب و کارشان دهد. حالا اما ۱۵ سال بعد از این ماجرا، هنوز هیچ قطاری به هیچ ایستگاهی در بوشهر نرسیده و چشمان منتظر مردم، تودههایی از شن و ماسه و چند ماشین کهنه و قدیمی راهسازی را به جای ریل قطار در نقطههایی از استان مشاهده میکنند. صحنههایی که بیش از هر چیزی مایه تاسف و حسرت همگان میشود و این نکته را مدام یادآوری میکند که قطب انرژی کشور بر خلاف وعدههای مکرر دولتها، همچنان جایی در برنامههای توسعه کشور ندارد و بوشهر کماکان باید تنها بندر جنوبی ایران باشد که به شبکه ریلی متصل نیست!
دولت سیزدهم و تزریق دوباره امید به رگهای ریل بوشهر
شروع به کار دولت سیزدهم برای پروژه راه آهن بوشهر خوش خبر بود. رییس جمهور در سفری که مهرماه ۱۴۰۰ به استان بوشهر داشت ضمن بازدید از قطعه ۱۰ این پروژه در تنگستان گفت: باید اعتبارات این پروژه بطور حتم در بودجه سال آینده گنجانده شود. خبری که در صورت تحقق میتوانست پویایی و رونق اقتصادی را برای استان بوشهر به همراه بیاورد.
آیتالله رئیسی در سفر خود به بوشهر به خبرنگاران بوشهری گفت: وزیر راه و شهرسازی باید تمام بخشهای مختلف مرتبط با پروژه راه آهن شیراز – بوشهر را برای تامین منابع مالی مورد نیاز از طریق سه کانال فاینانس، تهاتر و صنایع مختلف انجام دهد.
این موضوع زمانی باعث امیدواری هر چه بیشتر بوشهریها شد که رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان با اشاره به تصویب ۴۰۰ میلیون دلار برای راهآهن بوشهر – شیراز – عسلویه گفته بود: این اعتبار در قالب دو سفر رئیس جمهور به استانهای بوشهر و فارس مصوب شده است که سهم هر استان ۲۰۰ میلیون دلار است.
این موضوع، امیدی دوباره را در دل فعالان اقتصادی و مردم بوشهر زنده کرد. بوشهریها امیدوار بودند که سال ۱۴۰۱ شروع دوبارهای برای رسیدن به یکی از مطالبات اساسی و کلید پیشرفت استانشان باشد اما روند امور خیلی زود این امید را کمرنگ و به ناامیدی بدل کرد.
در سایه انفعال نمایندگان، بوشهر از اولویت راه آهن کشور خارج شد!
در حالیکه پروژه راه آهن بوشهر وارد پانزدهمین سال خود میشود و تمام اقتصاددانان تاکید ویژهای بر انجام آن جهت رشد اقتصادی کشور داشته و معتقدند با انجام این پروژه رونق و رشد اقتصادی زیادی نه تنها نصیب استان که کل کشور میشود اما باز هم در سایه سکوت و انفعال نمایندگان استان بوشهر در مجلس و سایر مسؤولین، این پروژه حیاتی از اولویت راه آهن کشور خارج شد و سرنوشت آن باز هم به درهای بسته عدم اعتبار و سرمایه گره خورد.
معاون وزیر راه با وجود تاکید بر اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی برای سهولت، کم هزینه کردن جابهجایی مسافر و حمل کالا، کاهش تصادفات رانندگی، صرفه جویی در مصرف سوخت و ارتقاء سطح ایمنی حمل و نقل، اما بار دیگر نام استان بوشهر را از لیست اولویتهای راه آهن کشور حذف کرده و گفت: سه مرکز استان دیگر شامل استانهای کردستان، اردبیل و چهارمحال بختیاری در سال جاری و سال آتی به شبکه ریلی کشور متصل میشوند تا به عنوان ۲۳.۲۴ و ۲۵ مین مراکز استان از مزایای راه آهن برخوردار شوند.
بنابراین پروژه راه آهن بوشهر- فارس- عسلویه که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی بوشهر و همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین داشتن ذخایر و منابع بزرگ انرژی میتوانست این استان بندری را با اتصال به شبکه ریلی کشور شکوفا کرده و موجب سرمایهگذاری در حوزههای پایانه کانتینری، صادرات و ترانزیت شده و امکان جذب سرمایه گذار برای سایر پایانهها را نیز سرعت دهد، ۱۵ سال است که تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته! و معلوم نیست نمایندگان بوشهر در این ۱۵ سال دقیقا از کدام منافع استان حمایت میکردهاند.
بوشهریها منتظر پاسخ نمایندگان خود هستند
اکنون مردم بوشهر از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی که مدافع حقوق آنها در سیاستهای کلان و برنامههای توسعه کشور هستند میخواهند تا پاسخ قانع کنندهای به آنها درباره وضعیت راه آهن بوشهر به عنوان اساسیترین مطالبهی آنها دهند.
نمایندگان استان باید به مردم توضیح بدهند که چرا با وجود تاکید رییس جمهور بر اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور و تامین اعتبار آن اما به فاصله چند ماه ناگهان بوشهر از اولویت راه آهن کشور خارج شده و استانهای دیگری که سهم به مراتب کمتری در حوزه انرژی و اقتصاد کشور دارند جایگزین بوشهر شدهاند؟ چرا استان بندری بوشهر با آن همه منابع عظیم، باید تنها بندری باشد که هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده و در زمره آخرین استانهایی است که در این بن بست فیزیکی گیر کرده و هیچ ارادهای برای برون رفت ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده که نمایندگان استان بوشهر با مردم شفاف صحبت کنند بگویند دقیقا از کدام منافع استان حمایت میکنند؟
به گزارش فارس، در زمان حاضر در استان بوشهر قطعه ۱۰ پروژه راه آهن در حد فاصل شهر اهرم به کلمه به طول ۲۵ کیلومتر فعال است و برای این قطعه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
آنطور که پیشتر برای طرح راه آهن شیراز- بوشهر هدفگذاری شده، جابه جایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، جابه جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر طی ۱۰ سال پیشبینی شده است که بیشک رونق اقتصادی و اجتماعی را برای این استان به ارمغان میآود. این پروژه که از سال ۸۶ آغاز شده تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.